Peliohje

La Muriatan perintö on peligenreltään murhamysteeri. Tässä pelissä ideana on, että jo aiemmin ennen pelin tapahtumia mahdollisesti tapahtuneen murhan lisäksi pelin aikana tapahtuu toinen murha. Homman tekee jännittäväksi se, että murhajuoni löytyy useammalta hahmolta, mistä syystä kuka tahansa hahmoista voi olla murhaaja! Hakulomakkeessa kysytään sekä halukkuutta murhaajaksi että murhatuksi, joten ei hätää, mikäli et halua olla murhaaja etkä halua tulla murhatuksi pelissä – tämä on täysin ok ja huomioimme tämän hahmojaossa, sillä osalla hahmoista ei ole murhajuonia ollenkaan. Mikäli hahmolta löytyy murhajuoni, sitä ei saa paljastaa toisille pelaajille ennen peliä, ellei toisin ole speksattu hahmon pitkässä kuvauksessa.

Oman hahmon murhasuunnitelmia saa kuitenkin miettiä ja juonia etukäteen, ja pelinjohto auttaa tässä mielellään. Liian tarkkoja suunnitelmia ei ole tarpeellista tehdä, sillä pitkistä kuvauksista löytyvät kyllä motiivit sekä mahdolliset murhauksen kohteet. On hyvä muistaa myös, ettei pelin tapahtumia voi tietää etukäteen ja ne voivat vaikuttaa murhan toteutukseen.

Pelissä murha suoritetaan vasta virkamiehen pitämän perinnönjaon jälkeen, jotta kaikki, myös murhan uhriksi joutuvan hahmon pelaaja, pääsee pelaamaan kunnolla ennen murhaa. Murhan jälkeen murhatun hahmon pelaaja jatkaa peliä palvelijahahmolla. Otathan siis huomioon ilmoittaessasi hakulomakkeessa olevasi halukas hahmosi murhatuksi tulemiseen pelissä, että sinun tulee varautua ottamaan toinen asukerta mukaan. Vaatekerran ei tarvitse olla täysin autenttinen: riittää, että se on musta ja tarpeeksi lähellä ajankuvaa. Pelinjohto lainaa mustan pohjavaatetuksen päälle pelaajan halukkuuden ja tarpeen mukaan proppeja joko nais- tai miespalvelijan vaatetukseen.

Murhaa lähdetään selvittämään useamman hahmon voimin ja pitkistä kuvauksista selviää, keitä nämä hahmot lähtökohtaisesti ovat, mutta tottakai kaikki hahmot saavat auttaa murhan selvittämisessä. Tekijän olisikin hyvä jättää jotain todistusaineistoa jälkeensä, jotta murha on mahdollista ratkaista, mutta niin, ettei kiinnijääminen käy liian helposti. Peli voi kuitenkin päättyä myös siten, ettei murhaajaa saada kiinni.